På tisdagen blev det klart att Älvstranden Utveckling AB korats till vinnare 2024 för markanvisningstävlingen för byggrätten G5 på Masthuggskajen. Markanvisning.se utser varje år Årets markanvisning för att uppmärksamma innovation och utveckling inom området.
– Vilken ära att ta hem Årets markanvisning 2024! Ett resultat av vårt starka team på Älvstranden Utveckling och vårt gemensamma driv att förverkliga Masthuggskajens målbild, säger Frida Johansson, projektledare på Älvstranden Utveckling.
Markanvisning.se frågade branschen om öppet konkurrensutsatta markanvisningar som förtjänade att uppmärksammas lite extra. Utöver Masthuggskajen G5 nominerades även Nacka kommuns tävling för Henriksdalsbacken och Malmö stads jämförelseförfarande Öster om Hyllievångsparken.
När Älvstranden Utveckling förra våren gick ut med en markanvisning för byggrätten G5, en av de sista kvarvarande byggrätterna på Masthuggskajen i Göteborg, utlovades en byggrätt för kontor och kultur i bästa läge. Fastigheten om 2 400 kvm BTA avsedd för centrumverksamhet, skulle enligt önskemål utvecklas i enlighet med de kvalitets- och hållbarhetskrav som finns för området, med särskilt fokus på kultur och levande bottenvåningar.
Fastighetsutvecklaren Broods utsågs till vinnare av markanvisningstävlingen. Tillsammans med White Arkitekter presenterade de förslaget kulturhuset “Sonyas”. Ett kulturhus – som genom samnyttjade lokaler kommer innehålla Whites nya kontor, och samtidigt bjuda in till samverkan, engagemang och delade upplevelser.
– Vi ställer offensiva krav i projektet och gläds åt att aktörer svarar med innovation och vill bidra till utvecklingen. Tävlingen vi utlyste på Masthuggskajen är ett bra exempel på att det går att få ihop markanvisningar där idéer kring social hållbarhet och kultur integreras med höga ambitioner kring miljö och klimat, dessutom med bra anbudspris, säger Kristian Käll, hållbarhetschef på Älvstranden Utveckling.
Juryns motivering till utmärkelsen Årets markanvisning:
Älvstranden Utveckling har på ett föredömligt vis kommunicerat med branschen genom hela processen, från att anordna ett informationsmöte under tiden för utlysningen till att lämna en transparent motivering till vem som fick marken. Markanvisningen är ett bra exempel på hur branschens innovationskraft kan användas via tävlingar i projekt som har speciella önskvärda effekter, och inte bara för bostäder.