I samband med att Feskekôrka återinvigdes i maj efter en omfattande renovering gavs boken ”Från nödvändig till älskad – ett porträtt av en Göteborgsikon” ut. Nu är boken nominerad till både Svenska Designpriset och Publishingpriset.
– Feskekôrka är mer än bara en byggnad – den är en symbol för Göteborg. Därför ville vi göra en bok som på ett värdigt sätt fångar dess hjärta och själ. Feskekôrkas 150-åriga historia berättas genom människorna som besökt och verkat i huset genom tiderna, säger Anna-Karin Dahlin, chef på Strategi och Kommunikation hos fastighetsägaren Higab.
En unik historia om Göteborg
Boken har nu blivit dubbelt vinstnominerad till prestigefyllda priser: Svenska Designpriset i kategorin Redaktionell bok – där även alla kan gå in och rösta till utmärkelsen Peoples Choice – och Publishingpriset i kategorin Praktverk.
Motiveringen till Svenska Designpriset lyder: ”Boken om Feskekôrka – Göteborgs mest ikoniska byggnad – bjuder in och ger dig hela den rika historien. Designen härrör från kôrkan själv i såväl färg- som formval. En skulptural klassiker i bokhyllan!”
Boken är omsluten av ett detaljrikt och präglat fodral som låter dig känna Feskekôrkas konturer.
Läsaren får ta del av ett rikt bildmaterial från 1800-talets Göteborg fram till i dag och även veta vad arkitekten Victor von Gegerfelt tänkte när han ritade kôrkan och hur man har moderniserat med hans visioner i åtanke. På vägen finns även mötet med timmermannen som restaurerat det unika stolpverket, fiskaren som berättar om livet till sjöss, handlaren som verkat i Feskekôrka i ett halvt sekel och många därtill.
Bokens fisk- och råvaruguide lär bland annat ut vilken smaksättning som funkar bäst till havskatt och hur man kontrollerar att musslorna är redo att ätas.
Prisutdelning i oktober och november
Boken ”Från nödvändig till älskad – ett porträtt av en Göteborgsikon” är producerad av fastighetsägaren Higab i samarbete med produktionsbyrån OTW. Svenska Designpriset delas ut på Moderna Museet den 17 oktober och Publishingpriset på Berns den 5 november.