Den 30 april tar Lunds Kommuns Fastighets AB (LKF) över ägandet och förvaltningen av Saluhallen i Lund – en av stadens mest uppskattade mötesplatser.
Ett viktigt steg för Lunds centrum
Beslutet om överlåtelse togs av kommunfullmäktige i februari 2025 och markerar ett steg i arbetet med att fortsätta utveckla Lunds stadskärna. Syftet är att ge Saluhallen en stabil förvaltning med hög servicenivå och närhet till både hyresgäster och kommunen.
– Med LKF får vi en erkänt professionell aktör. Inte minst har handlarna själva efterfrågat denna förändring. Nu skapas fantastiska förutsättningar för Saluhallen att nå sin fulla potential, Anders Almgren, kommunstyrelsens ordförande, Lunds kommun.
Dialog med handlarna ger goda förutsättningar
Utvecklingen av Saluhallen är en process som kräver tid och tålamod. LKFs ambition att få till en smidig övergång för förvaltningen och handlarna i Saluhallen. Parallellt läggs grunden för en långsiktig utveckling av Saluhallen – med service, samarbete och samverkan i centrum.
– Utvecklingsarbetet för Saluhallen är påbörjat, där är en nära dialog med handlarna är en framgångsfaktor. Tillsammans skapar vi långsiktiga förutsättningar för en levande stadskärna. Det som är bra för Lund är också bra för LKF, säger Fredrik Millertson, vd på LKF.
Vägen fram – robust förvaltning
LKF fokuserar initialt på drift, service och dialog med handlarna inför övertagandet av Saluhallen. Under året formas utvecklingsplanerna, med målet att skapa en levande mötesplats för Lundabor och besökare.
– Vi vill säkerställa en robust förvaltning och god service till handlarna genom samverkan och dialog. Tillsammans ska vi göra Saluhallen till en attraktiv mötesplats för handlare, lundabor och besökare, säger Håkan Nilsson, förvaltningschef LKF
– LKF har en lång erfarenhet av att förvalta kommersiella lokaler i både Lunds centrum och i våra stadsdelscentrum. Vi ser fram emot att bidra till Saluhallens utveckling – en levande, trivsam och tillgänglig plats för alla Lundabor, avslutar Fredrik Millertson, vd LKF