Nästa vecka startar utvecklingen av hållplats Järntorget som ska byggas om med bland annat två nya bussfiler och ett nytt hållplatsläge. Syftet är att öka framkomligheten för kollektivtrafiken, korta ned restiderna och skapa smidigare byten mellan buss och spårvagn.
Järntorget är en av Göteborgs största och viktigaste knutpunkter för kollektivtrafiken. Hit reser över 20 000 människor varje dag, och fler kommer det att bli i takt med att Masthuggskajen byggs ut med nya bostäder, kontor och verksamheter.
– Utvecklingen av hållplats Järntorget är en av flera förbättringar som vi gör för kollektivtrafiken i området. Vi vill göra det smidigare att ta spårvagn, buss och i framtiden även färjan för att ta sig hit, säger Marit Sternang, Huvudprogramledare för Masthuggskajen på exploateringsförvaltningen.
13 busslinjer
Förra året byggdes en ny hållplats på Masthuggstorget och nu står alltså Järntorget på tur.
– Området runt Järntorget och Olof Palmes plats kommer genomgå en omfattande förändring. Spårvagnstrafiken kommer ligga kvar som idag men vi gör mer plats för bussarna. Vi bygger också nya cykel- och gångbanor så att man lättare ska kunna ta sig vidare från Järntorget mot Första Långgatan och ned till den nya stadsdelsparken och vattnet, berättar Marit Sternang.
När allt är klart kommer hållplats Järnvågen vid Järntorgsmotet och hållplatserna vid Järntorget tillsammans trafikeras av sammanlagt 13 busslinjer, både expressbussar och stadsbussar. På sex minuters promenad från Järntorget når man dessutom det nya färjeläget som ska byggas på halvön.
Träd tas ned och nya planteras
För att skapa plats för bussarna på Järntorget kommer utrymmet för biltrafiken mellan Järntorget och Olof Palmes plats att minska. Även en trädrad i allén kommer tas bort för att ge plats åt det nya hållplatsläget.
– Nya träd kommer istället planteras på Olof Palmes plats i samband med att torgytan rustas upp med mer grönska, sittplatser, tydliga stråk och belysning, säger Marit Sternang.
De träd som tas ned kommer att användas som en del av kommande konstgestaltning på Masthuggskajen samt i ängsytor som hem för insekter. Några kommer också att bli möbler i stadens utemiljöer.
Klart våren 2026
Redan under byggtiden kommer framkomligheten för biltrafiken att minska förbi Järntorget. Det blir också en mindre påverkan på cykeltrafiken som kommer flyttas i sidled i allén och gående som kan behöva ta lite andra vägar när övergångsställen tillfälligt stängs.
Helt klart planeras området runt Järntorget att vara våren 2026. Torgytan på Olof Palmes plats byggs om under 2025.