Nyheter

Söderhamns centrum görs mer havsnära

Söderhamns kommun utvecklar stadens centrum för att bättre framhäva stadens närhet till havet. Därför renoveras kajerna längs Söderhamnsån som binder ihop stadens centrum med havet.

Samtidigt blir det mer parkområden samt gång- och cykelvägar för att ge stadens invånare ökad tillgång till området.

– Meningen är att det ska bli säkrare och trevligare att vistas i området. Det ska passa alla åldrar och bli en naturlig mötesplats, med möjlighet till strövtåg längs åkanten och att båtar ska kunna köra in till centrum, säger Hans Uddén som är projektledare på Söderhamns kommun.

Projektet har även ett miljömål. För att bättre kunna ta hand om dagvatten byggs grönområden och parker med många träd som ersätter tidigare asfaltytor. 

Centrumutvecklingen är uppdelad i tre etapper. I den första byggdes bland annat en torgyta med markvärme, där returvattnet från fjärrvärmen används. I den nu pågående etappen renoveras 400 meter kaj på åns norra sida. Innanför den nya kajen byggs sedan ett tre meter brett gångstråk.

Det blir även gräsytor, planteringar och en minigolfbana. Den befintliga Gurkparken uppdateras med lekpark, boulebanor, aktivitetsyta för bland annat streetbasket och möjligheter till evenemang.

Kompositspont

Kajrenoveringen görs med spont av fiberkomposit, så kallad FRP-spont. Det valet gjordes eftersom spont av komposit ger lägre klimatavtryck än stålspont. Kompositsponten ser ut på samma sätt som stålspont men den är inte lika tålig. Därför går det inte att slå ner den. 

– Men här är det lera och gammal sjöbotten så den är lätt att trycka ner. Vi importerar sponten från USA där det här materialet är mer vanligt. Mig veterligt är det första gången en kajskoning görs med fiberkompositspont i Sverige. Det är roligt att få vara med och utveckla nya lösningar som även är bra för miljön, tycker Hans Uddén.

För att trycka ner sponten används pålkran. Alla spontplankor är lika långa och trycks ner till samma djup. Det gör att sponten inte blir vattentät på samma sätt som om stålspont används.

– Stålspont trycks ofta ner till berg och sen tätas med betong och man får en vattentät spontgrop som kan pumpas ur. Här behöver sponten inte vara vattentät, dess funktion är att hålla emot så att massorna inte ska glida ut i kanalen, säger Jan Pettersson som är platschef på DBOB AB.

Stag och krönbalk

Den nya kompositsponten sätts utanför den existerande stålsponten och krönbalken.  Cirka 13 meter in på land trycks en ankarspont. Den nya sponten förses med hammarband i stål och från det monteras horisontella dragstag som låses i ankarsponten.

– Där vi inte kan gräva för att sätta ankarspont används bergstag som borras ner i berg. När den nya sponten är uppspänd river vi den gamla krönbalken och därefter gjuts hammarband, stag och spont in i en ny krönbalk.

För tillfället pågår arbetet med spont och ankarbalk. I mitten av april ska den gamla krönbalken rivas och i maj börjar gjutningen av den nya krönbalken. Totalt är det 400 meter kaj som renoveras. Gjutningen kommer att göras i 40 gjutetapper.

– När vi gjuter placerar vi ett cellplastblock på 30 gånger 50 centimeter i den nya krönbalken. Detta för att få ner vikten och för att minska mängden betong. Det är också positivt ur miljöhänsyn, ju mindre betong som går åt desto bättre, poängterar Jan Pettersson.

Mark- och VA-arbeten

Han konstaterar att kajrenoveringen är det stora jobbet i entreprenaden, men att det även ingår en hel del mark- och VA-arbeten.

– Det ska schaktas längs hela kantlinjen och snyggas till. Det ska läggas plattor och asfalteras och det blir planteringar och lekutrustningar ska monteras. En gång- och cykelbro på 22 meter har lyfts bort för att vi ska komma åt att renovera kajen. 

Centrumutvecklingen i Söderhamn är ett stort och komplext jobb mitt i stadsmiljö. För att störa tredje man och handlare i området så lite som möjligt krävs noggrann planering.

– Det är många stora maskiner och stora transporter som ska till och från arbetsområdet. Planering är A och O i ett sådant här projekt, säger Jan Pettersson.

I projektet ingår även att reparera en befintlig gångbro över vatten. Bron har demonterats och ska repareras på land av DBOB. Bland annat ska bron målas om och få nytt tätskikt. När reparationen på land är utförd lyfts bron tillbaka på befintliga landfästen.

Logistik och planering

Jan Pettersson konstaterar att utöver hänsyn till tredje man och handlare är en av utmaningarna i projektet den interna logistiken och planeringen av framdriften. Det är ett stort arbetsområde med 400 meter kaj som ska renoveras mitt i staden. 

– Det är stora maskiner som ska vara på rätt plats och sedan flyttas innan nästa ska in. När vi kommer för att trycka ankarsponten måste markentreprenören ha varit där och grävt upp, som exempel. Det har dock gått väldigt bra tack vare bra samarbete med beställaren Söderhamns kommun och våra underentreprenörer Mårtensson Lindfors Construction, som gör markarbetena, och Polcirkelns Pålar och Spont, som gör pålning och spontning.

Etapp två av centrumutvecklingen i Söderhamn ska vara klar i november i år. Etapp tre blir en renovering av åns södra sida med bland annat parkeringsytor, busstrafik samt gång- och cykelvägar. Den projekteras nu i vår och får byggstart våren 2024.

FAKTA:

Centrumutveckling i Söderhamn, etapp 2

Tidplan: december 2022–oktober 2023. 

Färdigställande Gurkparken våren 2024.

Byggherre: Söderhamns kommun

Generalentreprenör: DBOB AB 

Kostnad: ca 70 Mkr