E-handeln har de senaste åren fått genomslag på en rad marknader. Idag säljs allt från matkassar och snus till kläder och skönhetsprodukter online och det är tydligt att svenska hushåll vill ha tillgång till snabba beställningar via nätet. Men bakom e-handelns framgångar döljer sig mycket mer än så.
Antalet webbutiker ökar ständigt och konkurrensen om att synas på nätet är idag kanske högre än någonsin. Faktorer som bra användarupplevelse, expressleverans, låga priser och pålitlig kundservice har blivit nödvändigt för att få kunder. Förutom att ge möjlighet till smidigare och billigare köp så innebär e-handel även möjligheten att minska miljöpåverkan genom mindre resande. Å andra sidan innebär frakten av beställningar online klimatpåverkan, något som många företag arbetar för att motverka genom fossilfria transporter och förpackningar i återvunna material.
Snussortimentet större online
Det stora utbudet av tjänster och produkter på ett och samma ställe är en av de främsta anledningarna till framgångarna för näthandeln. Snussortimentet är idag större på nätet än i de flesta kiosker och butiker, liksom utbudet av kläder, livsmedel, skönhetsprodukter och möbler.
En annan viktig anledning till att folk väljer e-handel är att det sparar tid. Med en snabb sökning går det att hitta rätt produkt, och även jämföra liknande produkter och priser. Onlinehandeln har också potential att spara pengar för hushållen. Eftersom kostnader för till exempel lokaler och personal som krävs för att driva en butik har eliminerats, kan även priserna pressas.
Har e-handeln en baksida?
Användandet av e-handel ökar i Sverige och även äldre personer blir allt mer aktiva online. Men med en ökande andel av världsekonomin som involverar e-handel kommer även nya utmaningar som måste hanteras. En av de största utmaningarna för e-handeln är cyberattacker, där både konsumenter och företag kan bli offer för dataintrång och dataläckor. Företagen måste därför se till att implementera säkerhetslösningar som kryptering för att förebygga att information kan läcka ut eller användas av obehöriga personer.
Identitetsstöld eller id-kapning är en annan allvarlig utmaning; detta uppstår när personuppgifter stjäls från till exempel någon som handlat på nätet och angett personuppgifter. Obehöriga kan då utnyttja chansen att begå olika typer av bedrägerier i någon annans namn.
Automatiseringen kan upplevas problematisk
E-handel har blivit en stor del av det dagliga livet, men det är alltså inte utan sina nackdelar. Att få hjälp på distans kan till exempel vara svårare än att möta någon ansikte mot ansikte när man har frågor eller problem som kund. Med mindre möjlighet för kunder att få personlig hjälp medan de handlar online, till exempel på grund av automatiserade chatbotar eller ingen telefonkontakt, är kunder ibland tvungna att vänta länge eller uppsöka information på egen hand. Långa väntetider på svar orsakar förstås frustation och gör att den digitala handeln kan upplevas som otrygg.
En annan nackdel är att det kan vara svårt att bedöma produkter utan att se dem fysiskt. Bilderna stämmer inte alltid överens med verkligheten, och även om de gör det kan det vara svårt att bedöma aspekter som faktisk storlek och färg utifrån fotografier.
Vad kan vi förvänta oss av e-handeln i framtiden?
Nackdelarna till trots är det högst troligt att e-handeln fortsätter att gå starkt under resten av 2020-talet. Överlag så är fördelarna helt enkelt större än nackdelarna, för hushåll som vill ha sina produkter levererade utan att själva behöva uppsöka en butik. Tack vare de lägre omkostnaderna som det innebär att driva webbutik jämfört med fysisk butik kommer priserna fortsätta kunna vara pressade på nätet och utbudet stort, förutsatt att det finns lagerlokaler att tillgå för e-butikerna. Webbutiker måste kunna ge kunderna en bra användarupplevelse med tydlig navigering, passande utbud till låga priser, betalning som upplevs trygg, och slutligen snabb leverans.
Fysiska butikers vara eller inte vara
En aktuell fråga i digitaliseringens era är hur det kommer att gå för fysiska butiker och köpcenter. Även om e-handeln kommer att fortsätta att vara viktig är det också troligt att traditionella butiker inte kommer att försvinna helt och hållet och att det fortfarande kommer att finnas en plats för dem i framtiden, till exempel i stadskärnor men också i köpcentrum dit folk gärna åker för att komma hemifrån och umgås samtidigt som man shoppar.
De fysiska butikerna och affärerna har vissa fördelar som den digitala handeln inte kan matcha, bland annat en högre grad av kundservice och personlig kontakt med anställda som kan ge vägledning och råd. Framförallt har kunderna möjlighet att se produkterna i verkligheten innan de fattar ett köpbeslut, vilket gör att de kan fatta ett välgrundat beslut.
Tillväxten väntas fortsätta
E-handeln har utan tvekan haft en positiv inverkan på den svenska ekonomin och på hushållen, och många människor använder den nu för att handla majoriteten av sina inköp. Även om det finns utmaningar som måste lösas för att e-handeln ska kunna fortsätta sin enorma tillväxt, är branschen på det hela taget inställd på fortsatt framgång under de kommande åren.