NORGE
Oslo kommunfullmäktige ger nu Sporveien, Norges största leverantör av kollektivtrafik, uppdraget att börja bygga en tunnelkorsning Majorstuen. Tunnelbanestationen kommer att vara på en nivå, under ytan, med totalt fyra spår.
– I Oslo bör det vara enkelt att resa klimatvänligt och effektivt. Då är det avgörande att vi har en kollektivtrafiktjänst i världsklass. Med utvecklingen av Majorstuen Metro hub stärker vi tunnelbanerbjudandet så att Oslos invånare får fler avgångar och kortare restid. Jag har stort förtroende för Sporveien som kund och jag är glad att planeringsarbetet nu börjar, säger Miljö- och transportverket i Oslo, Lan Marie Berg.
Omfattande utvidgning och modernisering av tunnelbananätet
Oslo går in i en period med starka investeringar i tunnelbanan. Under de kommande åren kommer tunnelbananätverket både att byggas ut och moderniseras genom Fornebubanen, inköp av nya biluppsättningar utöver den nuvarande bilparken, ny Majorstua station, en möjlig Volvatsving, nytt signalsystem, en framtida stadstunnel, ny tunnel mellan Bryn och Hellerud, uppgradering av Ryen-basen och flera andra större och mindre projekt.
– Genom detta arbete underlättar vi att Oslo får ett välfungerande, högkapacitets- och modernt tunnelbanerbjudande som huvudstadens invånare kommer att njuta av under många år framöver. Den planerade utvecklingen och investeringen i tunnelbanan och resten av kollektivtrafiksystemet är central för att säkerställa att Oslos invånare får det erbjudande de behöver för att välja gröna lösningar och miljövänliga utsläppsfria kollektivtrafik som effektivt flyttar dem från var de är till var De går. Samtidigt blir det också mycket viktigt i framtiden att ta hand om den infrastruktur vi redan har, säger spårvagnschefen.
Planerat att användas samtidigt som Fornebubanen
Den nya tunnelbanestationen Majorstuen är ett centralt nav för Oslos framtida tunnelbananät. Den nya stationen kommer att ansluta Fornebu-linjen med de nuvarande linjesektionerna och kommer också att vara anslutningspunkt för den nya planerade stadstunneln.
– Den befintliga Majorstuen-stationen är en av de mest centrala delarna i dagens tunnelbanesystem. Ombyggnad av detta kommer att kräva noggrann planering för att inte påverka trafiken på befintliga körfält mer än vad som är absolut nödvändigt. Det finns många gränssnitt mellan Fornebubanen, ett nytt signal- och säkerhetssystem, en ny stadstunnel och befintlig trafik som måste tas om hand, förklarar Sporveiens utvecklingschef, Hanna Rachel Broch.
Illustration: Sporveien/ MDH arkitekter